Jdi na obsah Jdi na menu
 


15. 11. 2019

Hledá se nový Heyrovský

Do ZŠ T. G. Masaryka budou od školního roku 2019-2020 zajíždět učit chemii vědci a studenti od Heyrovských

logo---proj-hnh.jpgSpolupráce na přírodovědném a technickém vzdělávání žáků ZŠ T. G. Masaryka bude zaštítěna rámcovou smlouvou a projektem s názvem "Hledá se nový Heyrovský", v rámci níž vědci z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR a učitelé ZŠ T. G. Masaryka v Pyšelích společně plánují vzdělávání žáků jak 1. tak 2.stupně prostřednictvím osvědčených vzdělávacích programů vědecké instituce, která se výchovou žáků v přírodovědných předmětech zabývá více než 10 let.

"Není náhoda, že k navázání spolupráce došlo v roce 2019. Tento rok je totiž rokem 60. výročí udělení Nobelovy ceny Jaroslavu Heyrovskému. A tak jsme se rozhodli, že školy, které mají zájem vzdělávat své žáky v přírodovědných a technických oborech spoluprací s vědci či odborníky z firem, zahrneme do našeho programu, jež jsme příznačně nazvali Hledá se nový Heyrovský. Pyšelská škola, která je zapojena jako první v tomto novém programu, je nám také sympatická tím, že ve svém názvu nese jméno T. G. Masaryka, který byl přítelem otce Jaroslava Heyrovského. Ten měl jako malý chlapec možnost se s ním doma setkávat, když Masaryk navštěvoval jeho otce Leopolda Heyrovského spolu s dalšími osobnostmi v rámci diskusních schůzek nebo třeba společně cvičili v Sokole," komentuje navázanou spolupráci Květa Stejskalová, organizátorka vzdělávacích programů ústavu.

V rámci společného vzdělávání tak ve školním roce 2019-2020 žáci navštíví pestrou paletu programů: chemická divadla (pro 1.-4. třídy ZŠ, v trvání 45 minut) a různé typy workshopů: pro žáky 5. a 6. třídy (typ jednodušší, v trvání 2 vyučovacích hodin) a 7. až 9. třídy (typ experimentálně náročnější, v trvání 2 vyučovacích hodin). Programy se budou realizovat přednostně v prostorách nově vybudovaných technických učeben ZŠ TGM, s výjimkou programů, kdy tyto bude chtít daná třída navštívit v prostorách ústavu v Praze 8, aby měla možnost prohlédnout si i skutečné vědecké laboratoře (v rámci krátké exkurze). Pomůcky pro experimentální úlohy přivezou vědci a úlohy žáci vždy absolvují v bezpečnostních pomůckách, které jim budou k úloze zapůjčeny. Součástí řešení úloh budou i pracovní listy, které vědci a studenti ústavního vzdělávacího týmu PEXED (Popularization EXperimental EDucation) k úlohám připravují v souladu s RVP základní školy.

Spolupráce odstartovala v září třemi pilotními chemickými divadly pro žáky 2. a 3. tříd. Po podpisu dohody, který je plánován na polovinu listopadu, se tak budou moci naplno rozjet další v projektu plánované programy.

FOTO ZDE

20190910_113516.jpg